En Spendanalys är det första steget i den strategiska inköpsprocessen och det primära verktyget för att kunna visa upp hur det ser ut i nuläget. Den visar hur företagets kostnader fördelas bland kategorier och leverantörer, d.v.s. hur och var man spenderar sina pengar. Därmed ger Spendanalysen Er insikt i och kunskap om organisationens inköp.
Spendanalysen ger svar på frågor som:
Med en klar bild över organisationens utgifter finns ofta möjligheten till stora besparingar!
Nu när analysen är på plats och med ett strategiskt synsätt kommer vi att skapa förutsättningar för att minska antalet leverantörer och öka köpvolymen samtidigt som vi minskar de totala kostnaderna. Detta gör att vi kan:
Men hur gör vi detta?
Inköpsdesigns Strategiska hjul är en beprövad och robust metod i sju steg som lämpar sig väl för den kategoristyrning som ger er organisation de önskade besparingarna.
Arbetet tar sin utgångspunkt i hur ni hanterar inköpen i dagsläget (inköpsvärden, antal leverantörer, leverantörsmarknadens tillstånd etc.). Därefter arbetar vi vidare steg för steg till dess implementeringen är klar och uppföljning kommit igång.
Min erfarenhet visar att de flesta företag har en möjlighet att göra besparingar på mellan 4-12% per kategori.
Förutom lägre kostnader och högre marginaler ger en väl genomförd kategoristyrning dessutom vinster i att man lyft företagets inköp till en mer strategisk nivå genom ett tvärfunktionellt arbetssätt. Att arbeta tvärfunktionellt påverkar hela organisationen och skapar nya värden.
Spendanalys av Ulf Malmquist
Kungsholms hamnplan 8
112 20 Stockholm
Sweden
+46-(0)-707 970535